Zasady funkcjonowania PPE
Pracowniczy Program Emerytalny (PPE) to grupowa forma dobrowolnego oszczędzania na emeryturę w ramach III filaru obowiązującego w Polsce systemu emerytalnego. Charakteryzuje go to, że składkę, która trafia na konto pracownika w ramach PPE reguluje pracodawca. Jest to tzw. składka podstawowa.
Pracownik może również powiększyć zasobność swojego konta poprzez wpłatę tzw. składki dodatkowej. Zakład pracy potrąca ją w umówionej wysokości z wynagrodzenia pracownika i odprowadza do PPE. Każdego roku ustawodawca określa limit wpłat, jakich może dokonać pracownik w ramach składki dodatkowej. W 2010 roku jest to 14.368,50 zł, a więc tyle samo co w 2009.
PPE stanowi dodatkowy sposób wynagradzania pracowników, zdecydowanie tańszy od tradycyjnej podwyżki, ponieważ środki przeznaczane na PPE nie podlegają obowiązkowi odprowadzania składki do ZUS.
PPE powołuje się w zakładach pracy z inicjatywy pracodawcy po uzyskaniu zgody i w porozumieniu z reprezentacją pracowników. Przewiduje się cztery formy prowadzenia programu pracowniczego:
-
jako pracowniczy fundusz emerytalny (więcej na ten temat w naszym portalu w artykule „Pracownicze Fundusze Emerytalne”),
-
jako umowa o wnoszenie przez pracodawcę składek pracowników do funduszu inwestycyjnego,
-
jako umowa grupowa ubezpieczenia na życie pracowników z zakładem ubezpieczeń (grupowe ubezpieczenie na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym),
-
jako zarządzanie zagraniczne.
Podstawowe założenia funkcjonowania PPE sprowadzają się do kilku podstawowych zasad:
-
składkę podstawową opłaca pracodawca, a może ona wynosić do 7% wynagrodzenia pracownika,
-
wszyscy pracownicy, którzy spełniają warunki określone w umowie zakładowej mają dostęp do programu,
-
składka podstawowa stanowi część wynagrodzenia pracownika, ale nie jest wliczana do podstawy naliczania składek na ubezpieczenia społeczne (tzw. ulga ZUS’owska),
-
emerytura wypłacana z PPE nie podlega podatkowi dochodowemu,
-
pracodawca ma możliwość zawieszenia płatności składek w okresie od 3 do 6 miesięcy lub okresowego zmniejszenia ich wysokości, bez potrzeby uzyskania akceptacji reprezentacji pracowników,
-
pracownik może zachować ciągłość oszczędzania w przypadku zmiany zakładu pracy poprzez dokonanie wypłaty transferowej do innego PPE lub IKE,
-
prawo do otrzymania świadczenia powstałego z gromadzenia składek podstawowych pracownik uzyskuje w wieku 60 lat lub po ukończeniu 55 lat i jednoczesnym uzyskaniu wcześniejszych uprawnień emerytalnych,
-
wydatki związane z utworzeniem, rejestracją oraz prowadzeniem programu stanowią dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu,
-
PPE jest nadzorowane przez Komisję Nadzoru Finansowego w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami prawa,
-
w razie śmierci uczestnika jego oszczędności otrzymują spadkobiercy lub wyznaczone przez niego osoby uposażone. Osoby uposażone w deklaracji uczestnika zwolnione są z podatku spadkowego.
Zdjęcie pochodzi z serwisu Flickr.com.
Zapraszamy na Nokaut.pl Telefony komórkowe!
Pobierz najnowszą wersję Flash Playera
Podziel się z innymi!