Założenie IKE jest proste
Informacje na temat możliwości i korzyści związanych z indywidualnym kontem emerytalnym (IKE) znaleźć można zarówno w Internecie, jak i w instytucjach, które oferują prowadzenie tego rodzaju rachunków. Sporo publikacji zamieściliśmy także w naszym portalu.
Najważniejszym krokiem jest wybranie formy inwestowania, a co za tym idzie organizacji, której powierzymy nasze pieniądze. Podejmując decyzję należy kierować się własnymi preferencjami w zakresie poziomu akceptowalnego ryzyka i aktywności w zarządzaniu środkami. Więcej porad znajdziesz w artykule „Gdzie założyć IKE?”. Jeszcze przed złożeniem podpisu pod umową należy dopełnić kilku niezbędnych formalności.
Składanie oświadczenia
Przed zawarciem umowy o prowadzenie IKE składa się oświadczenie, iż nie gromadzimy już środków w IKE prowadzonym przez inną instytucję finansową, a także, że w bieżącym roku kalendarzowym nie dokonaliśmy wypłaty transferowej z uprzednio posiadanego IKE do programu emerytalnego. Jeżeli umowę podpisujemy osiągnąwszy 55 rok życia w dokumencie tym potwierdzamy dodatkowo, że dotąd nie dokonaliśmy wypłaty środków zgromadzonych na IKE.
Jeśli jednak zawieramy nową umowę IKE, by przetransferować zgromadzone wcześniej środki pod zarząd innej instytucji, a jednocześnie zlikwidować dotychczasowe konto, należy złożyć oświadczenie o dokonaniu wypłaty transferowej i podać nazwę instytucji, z którą dotąd mieliśmy podpisaną umowę o prowadzenie IKE.
WAŻNE:
Poświadczenie nieprawdy lub zatajenie prawdy podlega odpowiedzialności przewidzianej w art. 56 ustawy z dnia 10 września 1999 roku (zgodnie z Kodeksem karnym skarbowym [Dz. U. Nr 83, poz. 930 z późniejszymi zmianami] w przypadku gromadzenia oszczędności na więcej niż jednym IKE, dochody uzyskane z tytułu gromadzenia oszczędności na wszystkich IKE podlegają opodatkowaniu, w trybie i na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli aktualnie według stawki podatku w wysokości 75%).
Instytucja, z którą zawieramy umowę ma obowiązek poinformować nas o powyższym. W praktyce oznacza to, że składając podpis na oświadczeniu potwierdzamy, że zostaliśmy pouczeni o konsekwencjach prawnych.
Wskazanie osoby uposażonej
W umowie o prowadzenie IKE wskazuje się jedną lub więcej osób, którym w przypadku śmierci beneficjenta wypłacone zostaną zgromadzone środki. Dyspozycję można zmienić w dowolnym momencie trwania umowy.
WAŻNE:
W razie wskazania kilku osób uprawnionych do otrzymania środków z rachunku IKE warto oznaczyć ich udział, chyba że każda z nich ma otrzymać taką samą część pieniędzy. Jeśli osoba uposażona zmarła przed śmiercią oszczędzającego uposażenie staje się bezskuteczne. W takiej sytuacji udział przypadający zmarłemu w równej części dzielony między pozostałych wskazanych, chyba że oszczędzający zadysponuje inaczej.
Niewskazanie osób uposażonych powoduje, że w razie śmierci oszczędzającego zgromadzone środki przypadają spadkobiercom, z wyjątkiem sytuacji, gdy umowa o prowadzenie IKE została podpisana z firmą ubezpieczeniową.
Ogólne zasady prowadzenia IKE
IKE podlega dokładnie takim samym regułom jak inne produkty finansowe. Oznacza to, że poza specyficznymi regulacjami dotyczącymi IKE należy stosować się do:
-
statutu funduszu inwestycyjnego, jeśli umowę o prowadzenie IKE zawrzemy z funduszem inwestycyjnym,
-
regulaminu prowadzenia rachunku papierów wartościowych i rachunku pieniężnego, jeśli umowę o prowadzenie IKE zawrzemy z biurem maklerskim,
-
ogólnych warunków ubezpieczenia i regulaminu ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych, jeśli umowę o prowadzenie IKE zawrzemy z towarzystwem ubezpieczeniowym,
-
umowy rachunku bankowego, jeśli umowę o prowadzenie IKE zawrzemy z bankiem.
WAŻNE:
Przed podpisaniem umowy należy koniecznie zapoznać się z tymi dokumentami, ponieważ:
-
będą one załącznikami do umowy (lub umowa będzie do nich odsyłać),
-
unikniemy nieporozumień, niejasności i niemiłych niespodzianek.
Tabela opłat i prowizji
Konieczność uregulowania podatku od zysków kapitałowych w razie niedotrwania do końca umowy nie będzie jedynym wydatkiem, jaki wiąże się z założeniem i prowadzeniem IKE. Instytucja prowadząca nasz rachunek ma ustawowe prawo do pobierania określonych opłat. Przykładowo zawarta umowa może stanowić, że w ciągu 12 miesięcy od dnia jej podpisania dokonanie wypłaty, wypłaty transferowej czy też zwrotu związane jest z koniecznością uiszczenia przez oszczędzającego dodatkowej, określonej wewnętrznymi przepisami opłaty.
WAŻNE:
Zasad tych nie stosuje się w przypadku konwersji.
Podpisanie umowy
IKE prowadzone jest na podstawie pisemnej umowy, zawartej z bankiem, funduszem inwestycyjnym, biurem maklerskim lub towarzystwem ubezpieczeniowym. W zależności od instytucji treść kontraktu może się nieznacznie różnić.
Niemniej jednak każda umowa prowadzenia IKE określa:
-
numer IKE, umożliwiający jego identyfikację,
-
sposób oznaczenia dyspozycji dotyczącej środków gromadzonych na IKE,
-
sposób postępowania instytucji finansowej w przypadku, gdy suma wpłat dokonanych przez oszczędzającego w danym roku kalendarzowym przekroczy ustawowo określoną maksymalną wysokość wpłat,
-
zakres, częstotliwość i formę informowania oszczędzającego o środkach zgromadzonych na IKE,
-
koszty i opłaty związane z prowadzeniem IKE,
-
okres wypowiedzenia umowy,
-
termin dokonania wypłaty, wypłaty transferowej oraz zwrotu,
-
sposób postępowania z pożytkami z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE.
W przypadku podpisania umowy o prowadzenie IKE z towarzystwem ubezpieczeniowym umowa zawiera ponadto:
-
określenie zasad, na jakich towarzystwo ubezpieczeniowe wyodrębnia z płaconej składki część przeznaczoną na rachunek IKE w ubezpieczeniowym funduszu kapitałowym oraz wskazuje cel, na który przeznaczona jest pozostała część składki ubezpieczeniowej,
-
określenie, jaka część składki jest potrącana na ten cel i nie jest przekazywana na rachunek w ubezpieczeniowym funduszu kapitałowym.
Potwierdzenie zawarcia umowy
Instytucja finansowa, z którą zawrzemy umowę zobowiązana jest do wydania nam potwierdzenia zawarcia umowy o prowadzenie IKE. Powinno ono zawierać dane osobowe beneficjenta, a także nazwę instytucji finansowej, z którą zawarta jest umowa. W przypadku, gdy jest to nowa umowa z deklaracją dokonania wypłaty transferowej z poprzedniego IKE powinien być też wpisany numer rachunku, na jaki wypłata transferowa ma zostać dokonana.
WAŻNE:
Przed podpisaniem umowy o prowadzenie IKE należy zapoznać się z ogólnymi warunkami, na jakich prowadzone są konta danego rodzaju, a także z opłatami, jakie pobiera instytucja finansowa, gdy przed umówionym terminem wycofane zostaną oszczędności.
Zdjęcie pochodzi z serwisu Flickr.com.
Zapraszamy na Nokaut.pl Telefony komórkowe!
Pobierz najnowszą wersję Flash Playera
Podziel się z innymi!