odzyskaj hasło
Zaloguj / Zarejestruj się
Szukaj


Jesteś w: Strona główna > Aktualnosci > Emerytura po 35 latach pracy?

Emerytura po 35 latach pracy?

Związkowcy proponują emeryturę po 35 latach pracy. fot.: sxc.hu
dodano 11 Grudnia 2010


Posłowie zajmą się projektem OPZZ, przewidującym możliwość przechodzenia na emeryturę po przepracowaniu przez kobiety 35 lat, a przez mężczyzn 40 lat. Posiedzenie komisji polityki społecznej i rodziny w tej sprawie zaplanowane jest na 15 grudnia.

 

Zdaniem Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych należy dać prawo do emerytury osobom, które po kilkudziesięciu latach pracy same sobie na nią odłożyły. Przejście na emeryturę po 35 lub 40 latach pracy, w zależności od płci, miałoby jednak być przywilejem, a nie obowiązkiem.

 

W uzasadnieniu OPZZ podało, że po przepracowaniu 40 lat można odłożyć ok. 80 tys. zł z przeznaczeniem na jesień życia. Każdy w takiej sytuacji powinien móc z tych pieniędzy skorzystać, jeśli zdrowie nie pozwoli mu nadal pracować lub czuje się zawodowo wypalony.

 

Zgodnie z propozycją OPZZ wobec osób, które nie przepracują tych lat nadal powinny obowiązywać dotychczasowe zasady, a więc przejście na emeryturę po osiągnięciu odpowiedniego wieku emerytalnego i przepracowaniu odpowiednio 20 przez kobiety i 25 lat przez mężczyzn.

 

Pod wnioskiem podpisało się 270 tys. osób.

 

Postulaty związkowców nie są jednak jednoznacznie pozytywnie ocenianie. Eksperci nadal postulują podniesienie wieku emerytalnego, czego właśnie związkowcy, występując ze swoim projektem ustawy chcieliby uniknąć. Podważają przy tym argument, że inne państwa wydłużyły wiek uprawniający do świadczenia emerytalnego. W krajach zachodniej Europy mężczyzna pobiera emeryturę średnio 15 lat, podczas gdy w Polsce tylko przez 5 lat.

 

Ponadto w Niemczech, gdzie od 2012 roku na ustawowy wiek emerytalny wynosić będzie 67 lat nadal obowiązywać będzie zapis o przyznaniu świadczenia emerytalnego osobom, które przepracowały 45 lat.

 

Prawica, podobnie jak lewica popiera ten obywatelski projekt ustawy, zauważając przy tym, że sytuacja ta dotyczyć będzie stosunkowo niewielkiej grupy osób. Koalicja jednak nie poprze wniosku. Reforma emerytalna z założenia miała likwidować obciążające budżet państwa przywileje emerytalne. Dodatkowym problemem jest niż demograficzny, co oznacza, że coraz mniej osób pracować będzie na powiększającą się grupę emerytów.

Ciekawy artykuł?

Podziel się z innymi!
Niestety Twoja przeglądarka internetowa nie obsługuje wymaganej wersji programu flash player.
Zapraszamy na Nokaut.pl Telefony komórkowe!
Pobierz najnowszą wersję Flash Playera

Komentarze:

  • 14/12/2010 przez gosc (ARIES)

    Jak najbardziej popieram projekt OPZZ, każdy powinien mieć możliwość wyboru. Pracownicy odchodzący po 35 i 40 latach pracy jednocześnie zwalniają miejsca pracy dla młodych ludzi. Bo co z tego, że starzy będą pracować jak młodzież wyjedzie z kraju za pracą?

  • 15/12/2010 przez gosc (####)

    a Niemcy będą kusić młodych dobrymi zarobkami , nie tak jak w Polsce za marne grosze z wyzyskiem jak niewolnicy we własnym kraju

  • 28/12/2010 przez gosc (Anielka)

    Popieram wniosek OPZZ w całej rozciąglości. Dla kobiety 35 lat pracy to wystarczy żeby odpocząć. Bo inna przepracuje raptem 20 lat i przeleży do 60 roku życia i też będzie mogła odpocząć tylko nie wiem od czego.Cały czas podkreśla się żeby jak najwięcej odlożyć kasy na emeryturę. A ileż odłoży taka kobieta która przepracuje 20 lat i będzie czekać na nią następne 20 lat do 60 roku życia.a gdyby liczyły się jedynie lata pracy to musiałaby jeszcze pracować te 15 lat.Czyli u nas najważniejsze żeby żyć do 60 roku życia a niewazne lata pracy, jedna przepracuje 40 lat do 60 roku życia a druga 20 lat i tez będzie miała emeryturę. Niech się ktos nad tym zastanowi bo narazie to tylko OPZZ MYŚLI I TO LOGICZNIE. Gdzie tu sens zeby dawać nam emeryturę za ukończone lata życia a nie przepracowane lata - w tym kontekście nie mozna uzywać słowa SPRAWIEDLIWOŚC. Jedna 20 lat pracy druga 40 lat pracy i najważniejsze ile przeżyła i ile jeszcze będzie żyć, zanika pojęcie pracy ,wynagrodzenia i emerytury .

  • 30/12/2010 przez gosc (Poirytowana)

    Młodzi ludzie słabną bo nie mają zdrowia szukać pracy a my kobiety po 37 latach pracy słabniemy bo nie mamy zdrowia pracować dalej, błędne koło. A jeszcze rząd chce przyrostu naturalnego- hi,hi,zabawne to jest jak młodzi nie mają pracy to nie myslą o założeniu rodziny ani o dzieciach. Zostałyśmy złapane w pułapkę i nakaz pracy dożywotnio, to jest irytujące i żałosne.

  • 03/01/2011 przez gosc (??????????)

    W obecnym 2011 roku bedę miała przepracowane 35 lat, i co sie dowiaduję? Że mam pracować dozywotnio, tak nie przesadzam z tym dozywotnio. Jak to jest że kobiety które musiały pracować w trudnych warunkach w systemie komunistycznym muszą tyrać dalej, dlaczego nikt nie bierze pod uwage tego że lata pracy w okresie lat 70- siątych 80 -dziesiątych to trudne okresy, gdzie warunki pracy były naprawdę cioęzkie, a kobiety i stan wojenny? to nic? nam było gorzej jak osobom internowanym. Stanie w kolejkach to były spotkania towarzyskie? Ile zdrowia musiałyśmy stracić by zakupić podstawowe artykuły do zycia dla naszych dzieci rodzin, stało sie w kolejkach za wszystkim, od pieluch po dosłownie wszystko w deszczu , mrozie, upałach. W takim czasie przyszło nam żyć , ale dlaczego nikt tego nie wezmie pod uwagę. Najczęściej jestesmy schorowane ale pracujemy mozemy przejśc na rente tylko czy za nią mozna wyżyć( człowiek chorując wydaje krocie na leki ale wszyscy udają ze nie ma problemu)? Mamy prawo do emerytur, już teraz, nie podpisywałam zadnej umowy z OFE , w chwili tworzenia nowego systemu miałam mieć płaconą emeryture ze srodków ZUS tj skłądek jakie tam odprowadzałam. Niech rząd przestanie wmawiać ludziom że OFE to jedyna słuszna droga. Według mnie to najgorsza droga dla przyszłych emerytów, straszenie ż e państwo może być niewypłącalne to już zupełna głupota- kto zapewni przyszłych emerytó z OFE że jeśli państwo bedzie niewypłacalne to wczesniej nie przejmnie ono funduszy z OFE ? mam prawo do emerytury i wszyscy ci którzy mi jej nie chca dać po przepracowaniu 35 lat sa po prostu nieuczciwi.

  • 03/01/2011 przez gosc (Gość)

    Poslowie dla siebie przegłosowali emeryturę po 20 /raptem/ latach wykonywania mandatu poselskiego 75 % wynagrodzenia myślę,że poselskiego . A co dla kobiety po 35 latach pracy/tyrania/ w zakładzie pracy,domu i w wychowywaniu dzieci? Czy ktoś ma jeszcze odrobine człowieczeństwa Dziś myśli sie o jednym- podmiotem jest kasa, a czlowiek staje się przedmiotem . Dziś

  • 27/01/2011 przez gosc (Pokrzywdzona przez Rząd)

    Pracę zaczęłam w 1973 roku będąc w trzeciej klasie liceum. Pracuję do dziś 2011 roku. Nie mogę przejść na emeryturę, ponieważ Rząd nie wywiązał się z dotrzymania warunków, jakie obowiązywały w latach 70 - 80. Nadmieniam, że pracując uczyłam się jeszcze 7 lat. Przywilej jaki zastosowano do wieku a nie do lat pracy oraz zniesienie wcześniejszej emerytury w wieku 55 lat jest argumentem nie znajdującym żadnego rozsądnego wytłumaczenia. Jest to nierówne traktowanie społeczeństwa. Zmiany jakie wprowadza Rząd powinny mieć zastosowanie dla osób, które po raz pierwszy podejmują pracę. Cofanie warunków jakie obowiązywały z chwilą podjęcia przeze mnie pracy jest rzeczą niegodną.

  • 05/02/2011 przez gosc (wojtek)

    USTAWA O WCZEŚNIEJSZYM ODEJŚCIU NA EMERYTURĘ-JAK NAJBARDZIEJ.NARESZCIE BĘDĄ MIEJSCA PRACY DLA MŁODYCH.

  • 07/03/2011 przez gosc (IKA)

    powinno być jeżeli kobieta ma przepracowane 35 lat nie zależnie od wieku, mogła przejść na emeryturę i wtedy młodzież by miała pracę i nie wyjeżdżała by z Polski, bo za nie długo tylko my STARZY będziemy pracować a na leczenie nie ma pieniędzy, to kiedy odpocząć, chyba się należy odpoczynek co///

  • 02/08/2011 przez gosc (37 lat pracy w PRL i RP)

    nam zabrano prawo do emerytury z dnia na dzień a innym twierdzą,że nie wolno w ten sposób postępować, nie wolno zmieniać pochopnie ustawy!. Pytam czy my jesteśmy gorszym elementem naszego kraju??? czy tylko tego rządu???- czy tego Premiera Tuska??? czy tego Prezydenta Komorowskiego??? JAK MOŻNA PONIŻAĆ KOBIETY !!!!

  • 19/09/2011 przez gosc (ewik)

    Czy na Kongresie Kobiet wspomniano o emeryturach dla kobiet po 35 latach pracy???

  • 10/12/2011 przez gosc (ewa)

    Czekam z utęsknieniem na emeryturę, przepracowałam 35 lat i uważam , że mi się słusznie należy, w pracy są coraz większe wymagania, zdrowie szwankuje...i tak by mozna pisać jeszcze długo. Bardzo dobry pomysł, tymbardziej, że moja córka musiała szukać pracy za granica.

  • 30/12/2011 przez gosc (GRAŻYNA)

    Dlaczego zniesiono emerytury wcześniejsze ( od 55 lat dla kobiet i od 60 lat dla mężczyzn ) ? Jest to nierówne traktowanie społeczeństwa , jednakowo opłacającego przez dziesiątki lat składki do ZUS-u.Kobiety po 35 latach pracy i mężczyżni po 40 , wystarczająco już oddali swoich pieniędzy , by nie móc skorzystać z zaopatrzenia emerytalnego.Publicznie powiedziano w jednym z programów telewizyjnych , że oferty do pracy składane przez osoby w wieku 50+ , bez czytania , są wyrzucane do kosza. Niech obecnie rządzący,siedzący na ciepłych posadkach i wysokich stołkach ,zaczną wreszcie traktować społeczeństwo polskie z godnością i z szacunkiem.Niech nie dbają tylko o własne interesy,bo te to już sobie zagwarantowali . Ja mam obecnie 39 lat pracy zawodowej i 56 lat życia . Jestem w okresie wypowiedzenia , gdyż firma , w której byłam zatrudniona upadła. I właśnie po tylu latach pracy , jedyną możliwością , jaką zagwarantował mi Pan TUSK to zasiłek dla bezrobotnych a po pół roku zasiłek przedemerytalny , wystarczający mi na chleb i wodę przy obecnych cenach żywności.Myślę , że w podobnej sytuacji jest więcej osób.Dlaczego nie bierze rząd pod uwagę wniosku OPZZ, który został poparty tyloma podpisami społeczeństwa ? Przecież byłoby prawo wyboru. Kto chciałby przejść na emeryturę to by przeszedł po 35K, 40/M , a kto nie , mógłby pracować i do 90 lat , jak by miał siłe , i miał świadomość tego , co jeszcze robi i gdzie idzie.Ludziom , którzy posiadają udokumentowany 35 letni staż pracy zawodowej - kobiety i 40 - letni mężczyżni powinny być przyznawane emerytury i o to słuszne prawo dla społeczeństwa polsakiego walczy OPZZ a rząd wybrany przez to społeczeństwo jest przeciwny. Po prostu WSTYD!!!!!!!!!dla tego rządu.

  • 01/02/2012 przez gosc (gość)

    Popieram decyzję OPZZ. Kobiety powinne mieć możliwość przejścia na emeryturę po 35 latach pracy, mężczyźni po 40.To nie znaczy, że każdy musiał by skorzystać z tego przywileju. Ale przy likwidacji zakładu pracy, czy stanowiska - powinna być taka możliwość. Jakim prawem kobiety z tak długim stażem pracy przy likwidacji stanowiska przechodzą na zasiłek przedemerytalny. Niech ekipa rządząca pożyje sobie za te grosze, a nie ludzie którzy już odłożyli na swoje emerytury.

  • 05/02/2012 przez gosc (A)

    Popieram wniosek OPZZ- lata odprowadzanych składek powinny być brane pod uwagę.Dam przykład- ja mam 54 lata życia i 38 lat pracy( we wrześniu 2012r.)- i niestety nie mogę iść na emeryturę, a że mam problemy ze zdrowiem renty ZUS też nie chce dać.Moja współpracownica ma 64 lata życia i od 4 lat jest na emeryturze- posiada obecnie( w 2012r.) 28 lat stażu pracy.Do emerytury ZUS zaliczył jej 6 lat za wychowanie dzieci.Ona pracuje bo zdrowie ma super a ja co najmniej 3-4 razy w roku kilkunastodniowe L4 bo nie mam zdrowia. Ona ma emeryturę i pracuje. Ja mam tylko pracę po 38 latach i nie mogę dostać ani renty ani emerytury . Coraz częściej mówi się o niezadowoleniu szefa na moje problemy zdrowotne.Gdzie sprawiedliwość ??? Przecież moje składki ZUS pobiera tyle lat!

Dodaj komentarz

Wyślij

Polecane Artykuły